Gyorskereső

vitaminok ● ásványi anyag ● egészség ● hungarikum ● gyümölcs ● adalékanyag ● minőség ● zöldség ● vesebab ● nébih ● fehér bab ● e-szám ● bab ● gyöngybab ● párizsi ● négerbab ● húspép ● tejtermék ● felvágott ● húskészítmény ● tej ● teszt ● fűszerpaprika ● cukor ● csirke ● pulyka ● kenyér ● összetevők ● allergia ● sertéshús ● füstölés ● termékjelölés ● hal ● ízfokozó ● kalória ● virsli ● hústartalom ● tojás ● koleszterin ● köret ● húsok ●

Kezdőlap >> | Lapozgató >> | Vitaminok >>

Vitaminok

A lenti fejlécekre kattintva elolvashatja a különböző vitaminokkal kapcsolatos legfontosabb információkat. Megtudhatja, mi a szerepük a szervezetben, mely élelmiszerek tartalmazzák azokat, és mennyire van szüksége belőlük az embernek naponta. Figyelem! A napi szükségletként feltüntetett értékek nem azt jelentik, hogy azokat vitamin tabletták fogyasztásával kell fedezni! Egy egészséges ember, aki kiegyensúlyozottan étkezik, egyáltalán nem szorul kiegészítő preparátumokra. A túlzott vitamin fogyasztás kifejezetten veszélyes is lehet a szervezetünkre, és pénztárcánkra nézve.


A - vitamin

Szerepe a szervezetben

Az A-vitamin, vagy béta karotin (retinol) a zsírban oldódó vitaminok családjába tartozik, és aktív közreműködője a sejtnövekedésnek, illetve látásunk, és immunrendszerünk szempontjából is igen fontos szerepet tölt be. A–vitaminnak nevezzük a különböző, de hasonlóan felépülő vegyületeket, mint például a retinolt is.

Mely élelmiszerek tartalmazzák

A–vitamin található sok állati eredetű élelmiszerben: a májban, a vajban, a tojás sárgájában kifejezetten nagy mennyiségben fordul elő, de a tengeri halak is bőségesen tartalmazzák ezt az anyagot. Növények direkt módon nem állítanak elő A–vitamint, de a bennük előforduló A – provitamint (béta karotin) a szervezetünk át tudja alakítani. A sárgarépa, a mezei saláta, a káposzta, és a spenót igen gazdag béta karotinban.

Napi vitaminszükséglet

Nők 0,8 mg
Férfiak 1,0 mg
Gyermekek - fiatalkorúak 0,6 - 1,1 mg
Terhes anyák (a 4. hónaptól) 1,1 mg
Szoptató anyák 1,5 mg

B1 - vitamin

Szerepe a szervezetben

A B1–vitamin (tiamin) vízben oldódik, és segít a szervezetnek a szénhidrátok lebontásában, valamint fontos szerepet tölt be az idegrendszerünkben futó ingerek továbbításában.

Mely élelmiszerek tartalmazzák

B1–vitamin sok állati, és növényi eredetű élelmiszerben található. Különösen magas a B1–vitamin tartalma a különféle gabonafélékből készült élelmiszereknek, különösen a teljes kiőrlésű lisztekből készülteknek. Gazdag B1 – vitaminban még a pisztácia, a török mogyoró, a földi mogyoró, a dió, és a cashew-dió.

Napi vitaminszükséglet

Nők 1,0 mg
Férfiak 1,1 - 1,3 mg
Gyermekek - fiatalkorúak 0,6 – 1,4 mg
Terhes anyák (a 4. hónaptól) 1,2 – 1,3 mg
Szoptató anyák 1,3 mg

B2 - vitamin

Szerepe a szervezetben

A vízben oldódó B2–vitamin fontos szerepet kap a fehérje-, és energia-anyagcsere lefolyásában, valamint a normális sejtműködésben, a növekedésben, és a fejlődésben.

Mely élelmiszerek tartalmazzák

B2–vitamin főként tejben, és tejtermékekben (például sajtok), valamint teljes kiőrlésű lisztből készült termékekben található. A húsok, és a halak is értékes B2–vitaminhordozók.

Napi vitaminszükséglet

Nők 1,0 mg
Férfiak 1,1 – 1,3 mg
Gyermekek - fiatalkorúak 0,6 – 1,4 mg
Terhes anyák (a 4. hónaptól) 1,2 – 1,3 mg
Szoptató anyák 1,3 mg

B3 - vitamin

Szerepe a szervezetben

A B3 vízben oldódó vitamin (niacin) számtalan anyagcsere folyamatban vesz részt, mint például a sejtekben folyó energiatermelésben.

Mely élelmiszerek tartalmazzák

Húsban, kenyérben, káposztában, avokádóban és kávéban fordul elő B3-vitamin. Különösen gazdag B3-vitaminban a Magyarországon ritkán fogyasztott nyúlhús, vagy a lazac.

Napi vitaminszükséglet

Nők 11,0 – 13,0 mg
Férfiak 14,0 - 16,0 mg
Gyermekek - fiatalkorúak 8,0 – 17,0 mg
Terhes anyák (a 4. hónaptól) 14,0 – 16,0 mg
Szoptató anyák 16,0 mg

B5 - vitamin

Szerepe a szervezetben

A B5 vízben oldódó vitamin (pantoténsav) a koenzim-A egyik alkótóeleme, és aktívan részt vesz a teljes anyagcsere folyamatban, mint például a zsírok, szénhidrátok, és aminosavak lebontásában, a zsírsavak szintézisében.

Mely élelmiszerek tartalmazzák

Szinte valamennyi élelmiszerben előfordul, igaz csak kis mennyiségben. Bőségesen tartalmaznak B5 vitamint a különféle teljes kiőrlésű lisztből készült termékek, a tojás, a belsőségek, de a paradicsom, a brokkoli, a karfiol, és a fejes saláta is.

Napi vitaminszükséglet

Nők 11,0 – 13,0 mg
Férfiak 14,0 – 16,0 mg
Gyermekek - fiatalkorúak 8,0 – 17,0 mg
Terhes anyák (a 4. hónaptól) 14,0 – 16,0 mg
Szoptató anyák 16,0 mg

B6 - vitamin

Szerepe a szervezetben

A B6 vízben oldódó vitamin (piridoxin) az aminosav anyagcserében vállal szerepet, azonkívül fontos szereplője az idegrendszer, és immunrendszer működésében, illetve a hemoglobin (vörös vértest) képzésének.

Mely élelmiszerek tartalmazzák

B6-vitamin húsokban fordul elő nagy mennyiségben, de a burgonya, a paprika, a borsó, az avokádó, és a teljes kiőrlésű lisztből készült élelmiszerek is bővelkednek benne.

Napi vitaminszükséglet

Nők 1,2 mg
Férfiak 1,4–1,6 mg
Gyermekek - fiatalkorúak 0,4–1,6 mg
Terhes anyák (a 4. hónaptól) 1,9 mg
Szoptató anyák 1,9 mg

B7 - vitamin

Szerepe a szervezetben

A B7 vízben oldódó vitamin (biotin) fontos a haj- és bőrképződés folyamatában, ezen kívül részt vesz a szervezet zsír- és fehérje anyagcseréjében. A B7 vitamin szabályozza a DNS replikációját, és felel, a génekben folyó genetikai információk másolásáért.

Mely élelmiszerek tartalmazzák

B7 vitamin a májban fordul elő nagy mennyiségben, de a banán, a spenót, a tojás, a különféle mogyorófélék, és egyes halfajták, mint például a hering, vagy a pisztráng is bővelkednek benne.

Napi vitaminszükséglet

Nők 1,2 mg
Férfiak 1,4–1,6 mg
Gyermekek - fiatalkorúak 0,4–1,6 mg
Terhes anyák (a 4. hónaptól) 1,9 mg
Szoptató anyák 1,9 mg

B9 - vitamin

Szerepe a szervezetben

A B9 vitamin, vagy más néven folsav egy vízben oldódó vitamin, melynek a növekedés szabályozásban, a sejtosztódásban, és a vérképzésben van fontos szerepe.

Mely élelmiszerek tartalmazzák

B9 vitamin bőségesen előfordul a legtöbb zöldségfajtában, mint például a spenótban, a salátában, a paradicsomban, és az uborkában, de a gabonafélék is gazdagok folsavban. Kis mennyiségben található B9 vitamin a húsokban, a halakban, illetve a tojásban is.

Napi vitaminszükséglet

Nők 300 µg
Férfiak 300 µg
Gyermekek - fiatalkorúak 120–300 µg
Terhes anyák (a 4. hónaptól) 550 µg
Szoptató anyák 450 µg

B12 - vitamin

Szerepe a szervezetben

A B12 vízben oldódó vitamin (kobalamin) aktív résztvevője a különböző anyagcsere folyamatoknak: például bizonyos zsírsavak lebontásában van fontos szerepe. A vérképzés folyamatában is aktívan részt vesz, mert a vérképzéshez szükséges B9 vitamint a B12 vitamin aktiválja a szervezetben.

Mely élelmiszerek tartalmazzák

B12 vitamint csak állati eredetű élelmiszerek tartalmaznak. Nagy mennyiségben fordul elő a májban, de egyéb húsfajták, halak, tojás, tej, és tejtermékek is bőségesen szolgálnak B12 vitaminnal. Nyomokban előfordul erjesztett élelmiszerekben is, mint például a savanyú káposztában.

Napi vitaminszükséglet

Nők 3,0 µg
Férfiak 3,0 µg
Gyermekek - fiatalkorúak 1,0 – 3,0 µg
Terhes anyák (a 4. hónaptól) 3,5 µg
Szoptató anyák 4,0 µg

C - vitamin

Szerepe a szervezetben

A C vitamin (aszkorbinsav) vízben oldódik, a hormonok, és a kötőszövetek képződésében játszik szerepet. Fontos feladata a vérképzéshez szükséges vas bélrendszeren keresztül történő felvételének elősegítése, valamint a rákkeltő nitrózaminok kialakulásának megakadályozása.

Mely élelmiszerek tartalmazzák

Különösen sok C vitamint tartalmaznak a gyümölcsök, és a zöldségek. A burgonya fontos C-vitamin forrás, hiszen gyakran, és sokat fogyasztunk belőle. A legismertebb C-vitamin – forrás, a paprika esetében viszont fontos a szín: a legtöbb C-vitamin a sárga paprikában található, a piros színű csak fele annyit, a legkevesebbet pedig a zöld színű tartalmazza, bár ez a mennyiség is igen magasnak számít.

Napi vitaminszükséglet

Nők 95,0 mg
Férfiak 110,0 mg
Gyermekek - fiatalkorúak 20,0 – 105,0 mg
Terhes anyák (a 4. hónaptól) 105,0 mg
Szoptató anyák 125,0 mg
Dohányzó nők 135,0 mg
Dohányzó férfiak 155,0 mg

D - vitamin

Szerepe a szervezetben

A D–vitamin (kalcitriol) zsírban oldódó vitamin, és arról gondoskodik a szervezetben, hogy a kalcium be tudjon épülni a csontokba, továbbá csontok fel- és leépítésében is fontos szerepet játszik, ugyanis csak akkor jöhet létre optimális csontfejlődés, és csontsűrűség, ha ez a két folyamat egyensúlyban van.

Mely élelmiszerek tartalmazzák

D-vitamin csak alacsony mennyiségben található élelmiszerekben. Az egyetlen kivétel a csukamájolaj, de ezt a rossz íze miatt manapság ritkán fogyasztják. Viszonylag sok D-vitamint tartalmaznak egyes halfajták, mint például a hering, vagy a lazac. A 20 µg napi bevitel egyébként teljesen elméleti szám, amely csak abban az esetben érvényes, ha a szervezet nem jut bőrben napsütés hatására képződő D-vitaminhoz. Napi 15-20 perces, rövid ujjú ruhában történő séta esetén a napsugárzás elegendő D-vitamint képes termelni a szervezetben.

Napi vitaminszükséglet

Nők 20,0 µg
Férfiak 20,0 µg
Gyermekek - fiatalkorúak 20,0 µg

E - vitamin

Szerepe a szervezetben

Az E–vitamin (tokoferol) zsírban oldódó vitamin, védi a szervezetet az úgynevezett szabad radikálisoktól, melyeknek rákkeltő hatást tulajdonítanak. A zsír-anyagcserében is fontos szerepet játszik, mert a szervezetben lévő igen fontos többszörösen telítetlen zsírsavakat védi a roncsolódástól.

Mely élelmiszerek tartalmazzák

100 ml búzacsíraolaj különösen sok, mintegy 215 mg E-vitamint tartalmaz. Egyéb növényi olajok is gazdagok E-vitaminban, az olíva olaj kivételével, melyben valamivel kevesebb fordul elő. 100 gramm mandulában, vagy mogyoróban körülbelül 25 mg E-vitamin található.

Napi vitaminszükséglet

Nők 11,0 – 12,0 mg
Férfiak 12,0 – 15,0 mg
Gyermekek - fiatalkorúak 5,0 – 15,0 mg
Terhes anyák (a 4. hónaptól) 13,0 mg
Szoptató anyák 17,0 mg

K - vitamin

Szerepe a szervezetben

A zsírban oldódó K–vitamin (fillokinon) elsősorban a véralvadáshoz szükséges.

Mely élelmiszerek tartalmazzák

A K-vitamin egyaránt található az állati, és a növényi eredetű élelmiszerekben is. A savanyú káposzta mellett nagyobb mennyiségben tartalmaz K-vitamint a kelbimbó, a spenót, és a karfiol is. A földieper, az őszibarack, a banán, a sárgabarack szintén gazdag ebben a vitaminban, de a rizs, a marha- és sertéshús, és a tejtermékek is bővelkednek benne.

Napi vitaminszükséglet

Nők 60,0 – 65,0 µg
Férfiak 70,0 – 80,0 µg
Gyermekek - fiatalkorúak 15,0 – 70,0 µg
Terhes anyák (a 4. hónaptól) 60,0 µg
Szoptató anyák 60,0 µg

Megnézve: 4539

a lap tetejére ▲

Tetszett a cikk? Lájkolja, és ossza meg ismerőseivel!



Partnereink

Kíváncsi partnereink termékeire? Szeretne többet megtudni róluk? Kattintson a képekre, és látogassa meg weboldalukat!

Eddig 90982 látogatónk volt