Gyorskereső

termékteszt ● teszt ● nébih ● vakteszt ● vitaminok ● hungarikum ● egészség ● ásványi anyag ● gyümölcs ● adalékanyag ● sajt ● kolbász ● prémium ● minőség ● parasztkolbász ● trappista sajt ● szárazkolbász ● füstölt ● élelmiszerárak ● májas ● kenőmájas ● zöldség ● libazsír ● ellenőrzés ● szabálytalanság ● felfüggesztés ● kacsazsír ● ksh ● húspép ● kifli ● margarinos kifli ● nosztalgia kifli ● fonott kalács ● kalács ● foszlós kalács ● e-szám ● tej ● vesebab ● négerbab ● fehér bab ● bírság ● gyöngybab ● bab ● élelmiszer-ellenőrzés ● párizsi ● tejtermék ● felvágott ● fűszerpaprika ● húsüzem ● húskészítmény ● zsírsavak ● cukor ● sertéshús ● szennyezettség ● kenyér ●

Chicken nuggets vs. csirke nuggets

A napokban megjelent az Indexen egy cikk, melyben egy olvasó felháborodottan mesélte ausztriai tapasztalatát a SPAR üzletláncban vásárolt csirke nuggets termékkel kapcsolatban. Kifogásolta a két országban kapható panírozott csirke nuggets termék közti látványos minőségi különbséget, nosza, máris fellángoltak a kedélyek.

A cikk írója élesen bírálta a Magyarországon és Ausztriában kapható SPAR BUDGET fagyasztott panírozott csirke nuggets termékek között észlelt jelentős minőségi különbséget, és rögtön számokkal igyekezett bebizonyítani, hogy ez milyen disznóság, és egyébként is, és a szegény magyarokat még az ág is húzza. Az ilyen cikkek egyedüli haszna talán az, hogy felrázó erővel bírnak, felhívják a figyelmet a jelenségre, bár az okokat érzésünk szerint máshol kell keresni.

Az említett SPAR BUDGET termékcsalád egy úgynevezett saját márkás termék, tehát nem egy jobban, vagy kevésbé ismert gyártónak a márkája, mint például a Pick vagy Gyermelyi, vagy Pöttyös, hanem egy kiskereskedelmi láncé, jelen esetben a SPAR-é. Tudomásul kell vennünk, hogy a márka tulajdonosa olyan nevet ad a terméknek, amilyet akar, olyan ár- és minőségi kategóriába sorolja, amilyenbe akarja és azzal gyártatja le, akivel akarja. Ezeket a kritériumokat akár variálhatja is attól függően, hogy melyik piacon jelenik meg a termékkel. Így simán előfordulhat, hogy ugyanazon név alatt két teljesen különböző beltartalmú termék van forgalomban. Esetünkben ráadásul olyan termékmegnevezésről van szó, mint a csirke nuggets, amely nem védett név és nincs is egzakt receptje, melyhez mindenkinek tartania kéne magát. Talán a lekváros palacsinta névhez hasonlítható, mindenki úgy csinálja, ahogy jónak véli. Van jobb is és rosszabb is. Amikor kategorizál és osztályoz a kereskedő, mérlegeli az adott ország fogyasztóinak étkezési szokásai, de azt is, hogy milyen tűréshatárral bírnak. Nem túlzó tűréshatárról beszélni, hiszen konkrétan arról van szó, hogy kutatják, vajon meddig feszíthetik a húrt a vásárlókkal szemben, mi az a minőség, amit az adott országban a lehető legnagyobb haszonnal el tudnak még adni, és mi az, ami már kicsapja a biztosítékot a fogyasztónál?

A kiskereskedelmi láncok kemény, mondhatni véres küzdelmet folytatnak egymással a fogyasztók kegyéért. Ez így szépen hangzik, valójában egymás ellen vívott érdekharc az egész. Mindent megtesznek annak érdekében, hogy a tömeg az ő boltjaikban végezze a nagy bevásárlásokat. Tetszik, nem tetszik, a fogyasztókat elsősorban az árral lehet megfogni. A fogyasztó pedig olyan, hogy hajlamos pár forint különbségért máshova menni. Induljunk ki abból, hogy azok az olvasók, akik most ezt a cikket olvassák, mind tudatos vásárlók, és náluk ilyen soha nem fordul elő. Nem is nekik szól a cikk, hanem a fennmaradó mintegy 85%-nak, akik ezt nem így látják. Ők vannak túlerőben, ezen kár is vitatkozni. Ha nem így lenne, akkor csupa csoda, és jobbnál jobb termék lenne a polcokon, és ez az egész litánia okafogyottá válna.

Nézzük a következő jelenetsort!

Lehet, hogy egy csirke nuggets-et az első láncnak eddig az Első Panírozó Kft gyártotta 1050 forintért és az 2000 forintért került a hűtőkbe. Igen ám, de a konkurens második láncnak már valaki, legyen az Második Panírozó Kft, legyártja olcsóbban, talán 950 forintért, hiszen ott már 1900 forintért is kapható csirke nuggets. De mit ad Isten, a harmadik láncnál már 1800 forintért hirdetik ezt a terméket, hála a Harmadik Panírozó Kft-nek, aki mindössze 850 forintot kért. A minőséget itt nem kívánjuk firtatni. Hát nehogy már kimaradjon az első lánc a csatából, és kész tények elé állítja az Első Panírozó Kft-t, mostantól már csak 800 forintért veszik át a terméket tőle, hogy aztán azt 1700 forintért tudja kitenni a hűtőkbe. Olyan nincs, hogy egy lánc lemondjon a hasznáról, ilyenre ne is gondoljunk, az árcsökkentés terhét egy az egyben rányomja a gyártóra! Két lehetősége van Első Panírozó Kft-nek, vagy beszáll a versenybe és lerontja a termék minőségét, például a hús mennyiségének egy részét húspéppel, esetleg valamilyen más anyaggal, például szójával helyettesíti, vagy vastagítja a panírt, vagy kilép az üzletből és helyére belép a Második Panírozó Kft, vagy Harmadik Panírozó Kft. Általában mindig be tud lépni valaki. A fenti esetben nem vettük figyelembe azt, hogy esetleg van ár és mennyiségi szerződés a két fél között, azonban valószínűsíthetjük, hogy inkább az 1800 forintos terméket fogják előnyben részesíteni a fogyasztók a 2000 forintossal szemben, ami csípni fogja az első lánc szemét és ez előbb-utóbb lépésre kényszeríti.

Mindenki tudja, olcsó húsnak híg a leve! Ha a 85 százaléknyi fogyasztónak csak az a fontos (az okokra ebben a cikkben nem szeretnénk kitérni, hiszen ez már nem Élelmiszerteszt téma), hogy mennyibe kerül a termék, akkor minden további nélkül megkaphatja azt. Ne felejtsük, ha a kényszer sarokba szorítja a gyártót, azok csodákra képesek és akár alacsony minőségű, de nyilván még emberi fogyasztásra alkalmas alapanyagokból is fognak tudni jobb-rosszabb kinézetű élelmiszert varázsolni, mint amilyen például a szóban forgó panírozott „csúcstermék” is.

Minden országnak megvan a maga igénye, illetve elvárása a minőséggel kapcsolatban, és hogy ez milyen mértékű, a boltokban fog kiderülni. Amit finomnak és jó minőségűnek ítél meg a vásárló, és ráadásul az ár is megfelelő számára, az a termék fogyni fog. Mindenki boldog, a vevő is és az eladó is. A baj ott kezdődik, amikor a kereskedelmi lánc „optimalizálni” kezdi a terméket. Ez azt jelenti, hogy elkezdi lefelé nyomni az árat és ezzel a minőséget is, és vizsgálja, mi fog történni. Ha nő az eladási szám, jó irányba haladnak (még ha fogyasztó oldalról nézve valójában nem is), ha nem, akkor elérték a határt, esetleg túl is lépték.

Tetszik, nem tetszik, Magyarországon toleránsabbak az emberek a minőséggel szemben, mint mondjuk Ausztriában, ha az ár kárpótolja őket. A két országban merőben mások a minőségi kategóriák is. Nálunk a BUDGET kategóriába belefér még egy gagyi termék, szomszédunkban ilyet már polcra sem lehetne tenni, nemhogy eladni. Az osztrák BUDGET termék Magyarországon már szinte prémiumnak számít. Sajnos egészen addig jó nekünk a magyar gagyi BUDGET kategória, és csendben és elégedetten vásároljuk is azt, amíg meg nem látjuk, hogy az osztrák gyerek kezében kétszer akkora ugyanaz a fagyi.

Azért, hogy ne legyen ilyen különbség magyar és külföldi termék között, mi magunk fogyasztók tudnánk a legtöbbet tenni. Ne hagyjuk magunkat megvezetni kizárólag a termék megnevezésével! Rendkívül hangzatos és olykor „jópofa” nevekkel találkozhatunk vásárlásaink folyamán, de csak a legkevesebben tudják, hogy ennek nem a menőség, vagy modern vagányság az oka, hanem egyszerűen nem nevezhető a termék már virslinek, tejfölnek, tejnek, sajtnak, vagy éppen párizsinak, mert nem ütik meg azt a szintet, illetve nem felelnek meg a Magyar Élelmiszerkönyv termékre vonatkozó előírásainak. Sokkal informatívabb, ha az összetevők listáját próbáljuk megfejteni, ami sajnos sokszor meglehetősen hosszú és bonyolult. Alapvetően elmondható, hogy minél rövidebb egy összetevő lista, annál minőségibb termékről beszélhetünk.

Amíg azonban megvesszük 1438 forintért a Magyarországon kapható gyenge minőséget, tetszik, nem tetszik, addig az a termék ott lesz a pultokban. A kiskereskedelmi láncok nem jótékony szervezetek, ők csak azt fogják figyelni, mennyit hajlandók költeni a magyarok egy adott termékkategóriára, termékminőségre. Emiatt sajnos bizony előfordulhat, hogy országok között lényeges különbségek keletkeznek. Ha valóban tudatosan vásárolunk majd, és alaposan megnézzük, mit is teszünk a kosarunkba, illetve tudunk kompromisszumokat kötni saját magunkkal, hogy a minőség kerüljön előre a mennyiséggel szemben, majd innen is kikopnak ezek a csodatermékek.

Forrás: Élelmiszerteszt ▶▶

Feltöltve: 2019-08-08

Tetszett a cikk? Katt a tetszik, és megosztás gombokra!


Hozzászólások

Amennyiben szeretne hozzászólni a témához, kérjük regisztráljon a regisztráció menüben! Az ott bejegyzett felhasználónevével, és jelszavával tud majd itt belépni. A felhasználók e-mail címe nem jelenik meg nyilvánosan.

Tájékoztatjuk Önöket, hogy a szerkesztőség nem folytat véleménycserét a hozzászólásokban. Amennyiben kérdésük lenne hozzánk, e-mailben állunk szíves rendelkezésükre. A hozzászólások tartalmáért az Élelmiszerteszt üzemeltetője semminemű felelősséget nem vállal, és fenntartja magának a jogot felhasználók indoklás nélküli kizárására.

Szeretnénk megkérni Önöket, hogy a hozzászólásokban mellőzzék a trágár szavakat, megőrizve ezzel a téma fontosságát, és komolyságát! Köszönjük szíves megértésüket!

felhasználónév

e-mail cím

Az adatvédelmi nyilatkozat pontjait elfogadom

Kérjük, írja be a biztonsági kódot!

bizkod


Partnereink

Kíváncsi partnereink termékeire? Szeretne többet megtudni róluk? Kattintson a képekre, és látogassa meg weboldalukat!

Eddig 231871 látogatónk volt

Legfrissebb feltöltések...

Afrikai sertéspestis (ASP)

Feltöltve: 2019-12-04

A pangasius

Feltöltve: 2019-11-27

Októberben 2,9%-kal nőttek az árak

Feltöltve: 2019-11-12

A hízott liba és kacsamáj termelése,valamint a hízott máj jelentősége a gasztronómiában

Feltöltve: 2019-11-11

Legújabb tesztjeink...

Füstölt szárazkolbász teszt

Feltöltve: 2019-06-03

Fonott kalács teszt

Feltöltve: 2019-04-15

Libazsír vs. kacsazsír, vízi szárnyas zsírokat teszteltünk!

Feltöltve: 2019-04-09

Kifli teszt

Feltöltve: 2019-03-08

Termékbemutatók...

100% libamáj titok, konzervbe zárva...

Feltöltve: 2019-12-04

Békési Moruga - Egy igazán csípős kolbász

Feltöltve: 2018-02-28

Egy igazi magyar finomság: Tepertő

Feltöltve: 2017-11-11

Így vásárolj fűszerpaprikát

Feltöltve: 2017-11-06

© Élelmiszerteszt.hu - Minden jog fenntartva • Készítette: Quasar

a lap tetejére