Gyorskereső

vitaminok ⚫ ásványi anyag ⚫ egészség ⚫ gyümölcs ⚫ hungarikum ⚫ adalékanyag ⚫ zöldség ⚫ minőség ⚫ fehér bab ⚫ bab ⚫ vesebab ⚫ gyöngybab ⚫ négerbab ⚫ e-szám ⚫ húspép ⚫ felvágott ⚫ párizsi ⚫ tejtermék ⚫ húskészítmény ⚫ tej ⚫ fűszerpaprika ⚫ teszt ⚫ cukor ⚫ összetevők ⚫ nébih ⚫ csirke ⚫ allergia ⚫ pulyka ⚫ hal ⚫ húsok ⚫ kenyér ⚫ kalória ⚫ termékjelölés ⚫ füstölés ⚫ ízfokozó ⚫ virsli ⚫ köret ⚫ sertéshús ⚫

kalória ⚫ energia ⚫ energiasűrűség ⚫ fogyókúra ⚫ diéta ⚫

Az élelmiszerek energiasűrűsége

Aki fogyni akar, megpróbál kalóriát megtakarítani, mégpedig úgy, hogy kevesebbet eszik. Az a nézet, hogy kizárólag csak a bevitt kalóriamennyiséget kell szem előtt tartanunk, ma már nem állja meg a helyét. Hosszú távon rendkívül fárasztó, és valljuk be, nem hoz tartós eredményt. Nem kevesebbet kell ennünk, hanem másképpen.

Ha fogyni akarunk, valami olyasmit kell „kitalálnunk”, mint a mesében: maradjon meg a káposzta, de a kecske is lakjon jól. Mi is lakjunk jól, emellett lehetőleg kevés kalóriát vigyünk be szervezetünkbe. Olyan élelmiszerek, melyeknek alacsony az energiasűrűsége kiválóan segítenek a fogyásban, mindemellett legtöbbjükkel jól is lakunk.

De mi az az energiasűrűség?

A válasz egyszerű: kalória osztva az élelmiszer tömegével. Például 100 gramm gépsonkában nagyjából 110 kcal van, 110:100 = 1,1. Rendben, és honnan tudom, hogy ez az érték magas, vagy alacsony, esetleg pont megfelelő? Három kategória létezik, ki gondolta volna: alacsony, közepes, és magas.

Alacsony energiasűrűség 0 és 1,5 érték között. Elvileg annyit ehetünk belőlük, amennyit szemünk, szánk kíván, de feltétlenül ügyeljünk a megfelelő összeválogatásra, hiszen fontos, hogy szervezetünk hozzájusson a szükséges mennyiségű vitaminokhoz, ásványi anyagokhoz! Állandóan csak zöldségen, és gyümölcsön élni meglehetősen unalmas, és egyhangú lenne. Az alacsony energiasűrűségű élelmiszerek közé tartoznak a zöldségek, és gyümölcsök mellett például a sovány húsok is.

Közepes energiasűrűség 1,6 és 2,4 érték között. Az ilyen élelmiszerek esetében már érdemes jobban odafigyelni. Az elfogyasztott adagok lehetőleg ne legyenek óriásiak, és javasolt keverni valamelyik alacsony energiasűrűségű társukkal. Döntsön az, mennyire vagyunk éhesek! Ha nagyon éhesek vagyunk, együnk egy fél pizzát, mellé salátát, vagy gyümölcsöt, ha csak kicsit korog a gyomrunk, elegendő lesz egy sajt nélküli hamburger is, kísérők nélkül.

Magas energiasűrűség 2,5 feletti értékek. Ez az a csoport, ahol tudnunk kell megálljt parancsolni, sőt olykor muszáj is! Ha mértéktelenül fogyasztjuk a magas energiasűrűségű élelmiszereket, ne csodálkozzunk, ha egyre nagyobb méretű ruhákat kell vásárolnunk. Ezek az élelmiszerek alig tartalmaznak vizet, viszont annál több zsírt. Igen, általában minden, ami finom, és jó, az valamilyen szinten „veszélyes” is ránk nézve, és pont ezért kell résen lennünk. Ha már mindenképpen „bűnözni” akarunk, gondoljuk át, mit mivel lehetne helyettesíteni! Rántott hús helyett ehetünk akár natúr sült húst is, vagy egy tábla csokit (5,2) pótolhatunk egy Sacher tortával (3,2).

Általánosságban elmondható, hogy minél magasabb víztartalmú egy élelmiszer, és minél kevesebb zsírt tartalmaz, annál alacsonyabb az energiasűrűsége.

Az italok energiasűrűsége

Az italok egy speciális terület. Ha csak az energiasűrűségüket nézzük, akár a kólát, vagy a gyümölcsleveket is a bűntudat nélkül fogyaszthatnánk, mégis óvatosságra intünk. Az a probléma velük az, hogy nem laktatnak. Szervezetünk egyfajta „szűrőként” dolgozza fel őket, vagyis a bennük lévő víz gyorsan átszalad rajtunk, a kalória, ami gyakorlatilag cukrokból áll, fennakad, és növeli térfogatunkat. Egy liter kóla, vagy gyümölcslé gyorsan elfogy, és máris 450 – 500 kalóriával növeltük napi bevitelünket. Ha belegondolunk, hogy egy 180 cm magas, 80 kg súlyú 35 éves férfi napi kalóriaigénye átlagos napi mozgással számolva 2300 kcal, ez az 500 kcal már igen magas számnak tűnik. Nők esetében még elgondolkodtatóbb a dolog, hiszen egy 160 cm magas, 60 kg súlyú 30 éves nő átlagos napi mozgással alig 1800 kcal energiát igényel naponta. Ha az 1800-ból 450 egy liternyi „egészséges” 100 százalékos narancsléből származik, már nem sok „hely” marad más finomságokra.

Egy gyors példa még a végére

Aki szereti a kolbászos kenyeret, valószínűtlen, hogy egy az egyben átáll gyümölcsre, vagy zöldségre, inkább tűnik életszerűnek, hogy a kolbászos kenyeret gépsonkásra cseréli. Egy szelet 40 grammos fehér kenyérben 100 kcal, a rá pakolt kolbászban pedig 175 kcal van, ez összesen 275 kcal, a 75 grammos szendvicsünk energiasűrűsége így 3,66, vagyis magas. Vágjuk a kenyeret egy kicsit vékonyabbra, legyen mondjuk 40 gramm helyett csak 30 grammos (75 kcal). Tegyünk rá 35 gramm kolbász helyett 50 gramm gépsonkát (52 kcal)! A kész szendvicsünk ugyanúgy 75 grammos lesz, ugyanannyira jóllakunk vele, mégis pont fele annyi kalóriát tartalmaz, mint a kolbászos társa, nem beszélve az energiasűrűségéről, ami így már csak 1,7! Ez azért már elég meggyőző, nem?

Feltöltve: 2018-04-09

Forrás: Élelmiszerteszt ▶▶

Megnézve: 35


Tetszett a cikk? Katt a tetszik, és megosztás gombokra!


Hozzászólások

Amennyiben szeretne hozzászólni a témához, kérjük regisztráljon a regisztráció menüben! Az ott bejegyzett felhasználónevével, és jelszavával tud majd itt belépni. A felhasználók e-mail címe nem jelenik meg nyilvánosan.

Tájékoztatjuk Önöket, hogy a szerkesztőség nem folytat véleménycserét a hozzászólásokban. Amennyiben kérdésük lenne hozzánk, e-mailben állunk szíves rendelkezésükre. A hozzászólások tartalmáért az Élelmiszerteszt üzemeltetője semminemű felelősséget nem vállal, és fenntartja magának a jogot felhasználók indoklás nélküli kizárására.

Szeretnénk megkérni Önöket, hogy a hozzászólásokban mellőzzék a trágár szavakat, megőrizve ezzel a téma fontosságát, és komolyságát! Köszönjük szíves megértésüket!

felhasználónév
jelszó
bizkod Írja be a képen látható biztonsági kódot!


Partnereink

Kíváncsi partnereink termékeire? Szeretne többet megtudni róluk? Kattintson a képekre, és látogassa meg weboldalukat!

Eddig 82057 látogatónk volt